Jakie funkcje pełni znak towarowy?
Czasem Klienci rozkładają ręce i pytają „po co mi właściwie znak towarowy”?
Znaki towarowe są używane w celu identyfikacji produktów. Znak towarowy jest symbolem, który pomoże klientom wybrać konkretne towary lub usługi na rynku. Prawidłowo chroniony znak towarowy przyczynia się także do sukcesu komercyjnego marki.
Zgodnie z Prawem własności przemysłowej:
Art. 120. 1. Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.
Funkcja oznaczenia pochodzenia
Znaki towarowe identyfikują towary i usługi danego przedsiębiorcy i odróżniają je od innych towarów i usług obecnych na rynku. Oznaczenie, aby mogło stać się znakiem towarowym musi nadawać się do odróżniania towarów i usług.
Funkcja jakościowa
Zarejestrowany znak towarowy jest dla klientów zapewnieniem, że wszystkie produkty oferowane
pod daną marką charakteryzują się tym samym standardem jakości. Rozpoznawalne oznaczenie jest dla klientów synonimem pozytywnych cech i wyobrażeń o produkcie lub usłudze. Dla klientów jest to
dowód, że dany produkt lub usługa pochodzą z oryginalnego źródła, tzn. nie są podróbkami.
Funkcja reklamowa
Znak towarowy promuje oznaczone nim towary lub usługi, zachęca potencjalnych odbiorców do nabycia produktu czy usługi. Reklama sprawia, że znak pozostaje w pamięci klientów.
Ochrona znaku towarowego
Prawo ochronne w Polsce jest udzielane przez Urząd Patentowy RP. Prawna ochrona znaku trwa 10 lat – okres ten liczony jest od daty dokonania zgłoszenia. Warto pamiętać, że prawo to może być przedłużane na kolejne dziesięcioletnie okresy. Takie rozwiązanie pozwala chronić znak w nieskończoność.
Ochrona znaków towarowych pomaga przeciwdziałać potencjalnym naruszeniom, pozwala także czerpać materialne korzyści z eksploatacji praw – znak towarowy może być przedmiotem sprzedaży czy licencji.
Dlatego tak ważne jest, aby przedsiębiorcy mieli świadomość prawnych możliwości ochrony oferowanych towarów i usług. Z uwagi na to, że ochrona marki stanowi bardzo ważny element przedsiębiorstwa, warto skonsultować się w tym zakresie z profesjonalistą w dziedzinie prawa własności przemysłowej.